Årets maslenitsa her i &METODIUS ble feiret med pannekaker og Nabokovs skuespill «Mennesket fra USSR».
Stykket ble skrevet i 1925 etter en bestilling fra Åfråsimåv (Офросимов) – en russisk eksilregissør, for teatergruppa hans. Nabokov skrev på russisk under pseudonymen Sirin, dette stykket kom ut under dette navnet.
Handling
Alt i stykket foregår i Berlin i et russisk eksilmiljø. Dette miljøet består av russere som emigrerte i 1917-1920 fra de bolsjevikiske makthavere. De fleste har det vanskelig, savner Russland og drømmer om å komme tilbake dit, men det er umulig. Hovedpersonen, Aleksej Koznetsåv (spilt av Emmanuel de Malafosse), er den person som aktivt arbeider for å få landet Russland tilbake fra bolsjevikene. Han er spion i USSR. Om dette vet bare hans kone Olga (spilt av Kristina Burova) og hans barndomsvenn Nikolaj Taubendorf (spilt av Rolf Hobson). Alle andre tror at Koznetsåv har solgt sin sjel til bolsjevikene og forholder seg til ham deretter. Koznetsåv og hans kone Olga elsker hverandre. Koznetsåv bestemte å hengi seg til kamp mot bolsjevikene. Han ba Olga om å glemme ham og gifte seg med en annen. Han vil ikke at hun skal lide pga ham. Olga lover ham alt han ber henne om, men hun slutter ikke å elske ham. Barndomsvennen til Koznetsåv, baron Nikolaj Taubendorf, ser at Koznetsåv og Olga bor adskilt. Han elsker Olga. Han forstår ikke at Olga fortsatt elsker Koznetsåv. Ved en anledning forteller han Olga om sine følelser. Hun svarer med å si at hun aldri har sluttet å elske Koznetsåv. I slutten av stykket sier hun dette også til Koznetsåv. Han elsker henne óg.
Manus
Da jeg forberedte stykket til skolespill, kuttet jeg tre roller: servitør på kafe, kona til eieren av kafeen og Marianna Sergeevna Tal. Kuttene krevde mye arbeid med å beholde logikken i handlingen. Jeg ble nødt til å kutte ikke bare de replikkene som andre karakterer henvendte seg med til disse karakterene, men også replikker som uten deres innspill var umulig å forstå. For å tydeliggjøre grunnen for at Olga og Koznetsåv ikke bor sammen, fant vi på en mime-prolog hvor hovedpersonene uten ord demonstrerer det. I prologen fremviser Koznetsåv kontrakten som han inngikk med bolsjevikene og gir Olga gifteringen sin. Som resultat av kuttene og tilpasningene ble stykket betydelig kortere. For skolens publikum var det en fordel. Hoveddilemmaet i stykket – om man kan stoppe kjærligheten – ble beholdt.
To roller ble spilt av en og samme person. Anja Honolka spilte både stuepike på pensjonatet hvor Olga bodde, og regissørassistent. Stuepiken i stykket snakket Anjas morsmål (tysk) og hadde bare en replikk — passet Anja perfekt. Rollen til regissørassistent ble skrevet for en mann, men Anja klarte den veldig bra. Hun fant selv sitt kostyme og laget et talerør (eller ropert, som det også kalles).
Her er noen flere bilder som jeg har tatt fra videoopptak. De er ikke av best kvalitet, men de gir inntrykk av spillet og vekker gode minner hos de som var med her på skolen denne kvelden.
Gjennomgang av stykket
Prolog
Koznetsåv viser kontrakten han har signert med bolsjevikene og hvor han forteller sin kone Olga om at fra nå av vil arbeidet hans kreve hele ham, at han ikke kan lenger være sammen med henne. Hun forstår at han vil dedikere sitt liv til å frigjøre Russland fra kommunistene, og hun går med på det, fordi hun elsker ham og gjør alt som gjør ham lykkelig.
Akt 1.
Åsjivenskij, eieren av kafeen i sin kafe.
Koznetsåv vet at hans barndomsvenn Nikolaj Taubendorf jobber på kafeen hos Åsjivenskij og går dit for å finne vennen sin der. Her ser vi når de to møtes.
Åsjivenskij var borte en stund. Han hentet konjak. Her ser vi ham komme tilbake. Mens han var borte ga Koznetsåv noen oppgaver til Taubendorf.
Akt 2
Kona til Koznetsåv, Olga, bor på pensjonat. Hun har nettopp flyttet hit. Olga venter på Koznetsåv. Hun vet at han er i byen. Hun har nemlig vært i den forrige hybelen sin og fikk vite der at Koznetsåv hadde vært der og spurte etter henne rett før hun dukket opp. Mens hun venter på ham hører hun en fiolin som spiller «Å sole mio». Det var en melodi som var populær da hun og Koznetsåv var sammen.
Koznetsåv kommer til Olga. Hun er glad for å se ham. Han klarer ikke å la være å se at hun elsker ham. Det liker han ikke. Hun forsikrer ham om at han tar feil. Han tilråder henne å gifte seg med noen. Hun lover ham det.
Akt 3
Lula teller penger som de fikk for billetter til en forelesning. Taubendorf skryter av at han er blitt veldig etterspurt takket være sine organisatoriske talenter. Samtidig han har null interesse for innhold i arrangementene. Det er det samme for ham om det er poet som leser sine dikt, en forelesning eller en debatt. Han tilbyr Lula sin hjelp til å telle pengene. Hun blir glad for da kan hun delta på forelseningen.
Mens Taubendorf teller penger kommer Olga. Hun håpet på å få møte Koznetsåv her. Men Koznetsåv dukker ikke opp. Taubendorf, som var sikker på at Olga og Koznetsåv hadde skilt lag for godt, forteller om sin kjærlighet til Olga. Hun prøver å stoppe ham, men han insisterer. Nå har hun ikke valg: hun forteller Taubendorf om at hun aldri stoppet å elske Koznetsåv.
Akt 4.
Noen russiske emigranter deltar i et filmopptak for å tjene til sit levebrød. En tysk regissør holder på å lage en film om revolusjonen i Russland. Scenen fremstiller forværelset til et filmstudio. På gulvet ligger ulike rekvisita som regissøren oppfatter som russiske: et stort kart over Russland, kirkekupler mm. Koznetsåv avtalte å møte Taubendorf her. Koznetsåv kommer, ser seg rundt. Regissørassistenten kommer inn og roper at alle må gå på sminkerommet. Men Koznetsåv går ikke. Han sier til assistenten: «Rolig! Jeg er en uvedkommende.» Assistenten ble overrasket av en så frekk tone og sier at uvedkommende må vekk. Til dette sier Koznetsåv at han er en barndomsvenn til regissøren, hvilket er usant, men virker forsonende på assistenten.
Taubendorf og Kuznetsov møtes, Taubedndorf er med i filmen, han tar Koznetsov med på sminkerommet, der skifter han og sminker seg — i filmen er han en russisk bonde som deltar i revolusjonen. Vennene er tilbake i forværelsen. I påvente av filmopptaket, står Taubendorf under plakaten med røykeforbud og røyker.
I det Taubendorf går inn til filmopptak, trekker Koznetsåv pistolen sin fram og sikter mot sin venn. Koznetsåv er fornøyd med vennens reaksjon: «Du ble ikke redd! Bra!»
Koznetsåv snakker kjærlig til sin pistol. Han håper at den ikke svikter når det blir alvor.
Akt 5
Åsjivenskijs kafe viste det seg å gå dårlig med. Han har brukt siste pengene sine på den. Nå har han ingenting igjen. Kafeen måtte han stenge. Ikke har Åsjivenskij noe å betale husleie med. Han sitter på sin hybel og lurer på hva han kan foreta seg.
Koznetsåv kommer på besøk rett før avreisen til USSR. Åsjivenskij sier at han vet at Koznetsåv er kommunist, og ber ham om hjelp i å komme seg til Russland. Kuznetsåv forteller til Åsjivenskij at det er umulig.
Uventet kommer Olga. Hun har visst hørt om vanskene som Åsjivenskij har havnet i og tilbyr ham penger. Først avslår han, men så tar han imot og går til husvertinna for å betale husleia. Når Olga og Koznetzåv er alene, innrømmer hun at hun snakket usant da hun sa at hun ikke elsket Kuznetsåv mer. Han forteller henne at han heller ikke klarer å gi avkall på alle sine følelser. Han reiser likevel til Russland fordi han har jobber for at alle russere som har havnet i utlendighet skal kunne komme tilbake.
Slutt
Stykket er over. Skuespillere bukker
Publikumet virker nokså fornøyd
Kvelden ble avsluttet av pannekakespising. Pannekakene ble bakt av vårsemesterets nybegynner Håvard Åsli.